Splątane Losy, seria książek Magdaleny Wala

Witajcie kochani ❤️ Zapraszam Was dzisiaj na recenzję cyklu książek, który składa się na trzy części. Od razu zdradzę, że Splątane Losy, napisane przez Magdalenę Wala, okazały się wspaniałą lekturą, poruszającą i zapadającą w pamięć. Tym bardziej cieszę się, że mogę się z Wami podzielić swoją opinią, mam nadzieję, że poczujecie się zachęceni do sięgnięcia po tę serię.

Cykl: Splątane Losy, autorstwa Magdaleny Wala 


Ogólnie o serii

Splątane Losy to trzy części wspaniałej historii, w której teraźniejszość przeplata się z przeszłością, a dokładnie z okresem II wojny światowej. Bohaterami są mieszkańcy Zaborza, a miejsce akcji osadzone jest w pensjonacie Jesionowy Zakątek oraz jego okolicach. Źródłem największej tajemnicy jest natomiast opuszczony budynek zwany przez mieszkańców Piekielnym Dworem, będący tematem tabu wśród starszych mieszkańców Zaborza. Bohaterki powieści, trzy młode kobiety, w różny sposób związane z tą okolicą, natrafiają na ślady przeszłości i szukają odpowiedzi na pytania związane z ich przodkami oraz z owianym złą sławą Dworem.

W retrospekcje do czasów okołowojennych, zabierają nas listy i opowieści, opisujące, jak wyglądało życie kobiet i dzieci w czasie II wojny światowej oraz bezpośrednio po niej. Są to historie trzech młodych dziewczyn, które, każda na swój sposób, przeżyły piekło na ziemi, nie tylko z rąk Niemców. Tak więc każda z książek to z jednej strony opowieść o współczesnej kobiecie, jej rozterkach oraz wątek miłosny, z drugiej strony historia kobiety żyjącej w latach 40 XX wieku, pełna bólu, strachu i upokorzenia. Jest to też połączenie tych dwóch czasów i szukanie między nimi związku.

Książki oczywiście można czytać oddzielnie, jednak ostatecznie każda z nich mocno jest związana z drugą. Bohaterowie się powtarzają i nie zawsze jest wyjaśnione kim są i jakie mają powiązania z historią. Trzecia część spina wszystko w całość, więc warto jednak zapoznać się z opowieścią od początku. Z resztą, każda z części jest warta przeczytania w tym samym stopniu. Wiele bym straciła, gdybym pominęła chociaż jedną z nich. 

Pierwszy tom "Zanim Wybaczę" opowiada o Karolinie, która rozpoczyna pracę w Jesionowym Zakątku, klimatycznym pensjonacie w Zaborzu. Pewnego dnia odnajduje stary pamiętnik pisany w czasie II wojny światowej przez Polkę - Ludmiłę, która została zmuszona służyć w domu SS-mana. Ludmiła zostaje wykorzystywana i obdarta z godności, jednak jest w stanie wiele poświęcić, by ratować swoją rodzinę. Karolina czytając, szuka związku między Ludmiłą a swoją brababką, a także ma nadzieję na odnalezienie być może nieznanej jej gałęzi rodziny.

W drugim tomie, pt. "Zanim zrozumiem" poznajemy Kingę, która po otrzymaniu wiadomości o tajemniczym spadku postanawia wyjechać do Zaborza. Zatrzymuje się w znanym nam już Jesionowym Zakątku, w którym poznaje młodego Niemca, który przyjechał do Zaborza rozwiazać zagadkę rodzinną i odszukać przodków. Dzięki jego opowieściom, poznajemy historię jego babci, która ukazuje nam jak rodziny niemieckie były traktowane po zakończeniu II Wojny Światowej. To bardzo ciekawe informacje, nad którymi większość z nas się zapewne nie zastanawia w kontekście krzywd wyrządzonych w tym czasie. Okazuje się jednak, że niemieckie kobiety i dzieci również przeżywały piekło, czasami w imię sprawiedliwości za to, co spotkało Polaków. 

Trzeci i ostatni tom cyklu, pt. "Zanim zapomnę" to historia Mai, którą poznaliśmy już pobieżnie w poprzednich częściach. Dziewczyna dorabia w pensjonacie Jesionowy Zakątek, a pracuje jako nauczycielka. Dzięki swojemu przyjacielowi Łukaszowi wgłębia się w rozwiązywanie zagadki Piekielnego Dworu, który wciąż pozostaje tabu dla mieszkańców Zaborza. Maja odnajduje stare listy pisane przez tajemniczą B., Polkę która trafiła do niewoli podczas II Wojny Światowej. Z listów dowiadujemy się o torturach, poniżeniu, głodzie i okrucieństwie Niemców nad Polkami. Relacje są wstrząsające, jednak z każdym kolejnym listem Maja jest coraz bliżej odkrycia tajemnicy Piekielnego Dworu. 

Trzy współczesne kobiety, trzy kobiety z czasów wojennych oraz ich historie. Wszystkie łączy Zaborze oraz Piekielny Dwór, a tajemnica zostaje odkrywana kawałek po kawałku. Myślę, że warto nie przejść obok tej serii obojętnie, szczególnie jeśli kogoś interesuje okres okołowojenny, widziany oczami tych najsłabszych, czyli kobiet i dzieci. Książki poruszają, ogrom cierpienia ludzkiego przeraża, a odwaga tych młodych kobiet szokuje ale i daje nadzieję. Osobiście bardzo polecam cykl Magdaleny Wala Splątane Losy, opowieść snuta na jej kartach zapadnie mi długo w pamięci.

Moja ocena 5/6

Dziękuję za przeczytanie mojej recenzji, będzie mi bardzo miło jeśli napiszesz co o niej sądzisz. Czy zachęciłam Cię do przeczytania? A może już znasz te książki i podzielisz się wrażeniami? Życzę przyjemnego wieczoru ❤️

33 komentarze:

  1. Ja to chyba widziałam w bibliotece mojej. Wziełam w końcu cos innego, ale tak mi sie zdaje, że widziałam. To nastepnym razem. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Już nie mogę się doczekać, kiedy zacznę poznawać tę serię.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie miałam jeszcze czasu, aby zajrzeć do tej serii, ale pewnie kiedyś mi się uda.

    OdpowiedzUsuń
  4. ja średnio czytuję tego typu pozycje:) wolę krwiste kryminały

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też uwielbiam kryminały, ale mam teraz kryminalny detoks:)

      Usuń
    2. o proszę;D choć czasem trzeba :)

      Usuń
  5. Nie znam serii Splątane Losy, ale może polecę te książki koleżance, która lubi podobne klimaty. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Motyw całkiem ciekawy trochę historii, trochę obyczajówki, myślę, że mogłabym dać tej serii szansę. Oczywiście czytając od początku po kolei <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto czytać całość, można pochłonąć w kilka dni :)

      Usuń
  7. Super że spodobała Ci sie publikacja autorstwa Magdaleny Wali. Myślę że pewne tematy są ponadczasowe, jednak realia wojenne są szczególne, oby już nigdy wiecej nikt ich nie zaznał

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, aczkolwiek nigdy wcześniej podobnej książki nie czytałam, sądziłam że nie przepadam za takimi historiami;) Miłe zaskoczenie:)

      Usuń
  8. Mnie bardzo zachecilas do tych książek 😀
    Zresztą ja lubię książki o tematyce wojennej 😀
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Zachęcająca recenzja. Nie wykluczam sięgnięcia po tę serię, zwłaszcza że autorkę mam od pewnego czasu na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie nastąpi to jednak prędko, bo na razie bardzo dużo innych pozycji już czeka w kolejce.

      Usuń
    2. Ja mam długą kolejkę książek do kupienia, a i tak kupiłam ostatnio zupełnie inną 😅

      Usuń
  10. Nie znam tej serii, ale w wolnej chwili na pewno się z nią zaznajomię, gdyż bardo mnie zaintrygowała. I muszę przyznać, że okładki są niezwykle klimatyczne.

    OdpowiedzUsuń
  11. Średnio lubię retrospekcje ;) I w filmach i w książkach. Czasem zrobią je w miarę ok a czasem wprowadza to tylko zamieszanie...
    Pozdrawiam serdecznie! :)
    Wildfiret

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo lubię książki z okresu okołowojennego, więc jestem bardzo zainteresowana tym cyklem 😊

    OdpowiedzUsuń
  13. Fajne są książki gdzie wplatają się losy osób z różnych epok historycznych ale chyba te wojenne losy są najcięższe w odbiorze... te bestialstwo i przemoc. Ale opisałaś zachęcająco :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przerażające jest to, że to takie nieodległe czasy...

      Usuń
  14. Nie słyszałam o tej serii, ale cieszę się, że tak Ci się spodobała :)
    Co prawda tematyka nie do końca dla mnie, ale nie mówię nie.
    Piękne, delikatne okładki.
    Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  15. Powiem Ci, ze zaciekawilas mnie. Moja kolekcja do przeczytania jest juz tak dluga i ciagle rosnie, ale na pewno kiedys dojde do tej pozycji na mojej liscie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze wiem, ci to jest długa kolejka książek do przeczytania😁

      Usuń
  16. Z chęcią bym się zapoznała z tym cyklem.

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo mnie ciekawi ta seria, lubię polskie powieści ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Naprawdę bardzo dobrze piszesz Klauduś. Czuję się zachęcona tym bardziej, że lubię okres II Wojny Światowej i literaturę w której ostatnia wojna jest tłem, chociaż jest smutna i trudną. Znam osoby, które przeżyły tę wojnę i nie mogą czytać takich książek bo wiadomo, wracają przykre wspomnienia. Z przyjemnością sięgnę po te książki

    Kasia Dudziak

    OdpowiedzUsuń

Alahamora, coś dla fanów Harry'ego Pottera

Część ♥️ 29 lipca tego 2023 w centrum Katowic miało miejsce wyjątkowe wydarzenie. Swoje magiczne drzwi otworzyła przed nami Alahamora, lokal...