Recenzje: Ajurweda, kompletna recepta na optymalizację zdrowia, zapobieganie chorobom i życie z radością i witalnością - Ascharya Shunya. Zdrowie psychiczne z Ajurwedą. Poskładasz się w całość - Maria Nowak-Szabat.

Witajcie kochani ❤Ostatnio było sporo postów wakacyjnych, więc dzisiaj zapraszam na coś innego, a mianowicie recenzję dwóch książek bliskich mojemu sercu. 

Od kilku miesięcy zgłębiam ajurwedę i to właśnie te pozycje były kluczowe do wdrożenia ajurwedyjskich praktyk w moje życie. O tych praktykach również kiedyś Wam opowiem, a tymczasem zapraszam do recenzji. 


Ajurweda, kompletna recepta na optymalizację zdrowia, zapobieganie chorobom i życie z radością i witalnością. Ascharya Shunya.

Opis książki:

Pragniesz czuć się dobrze zarówno na poziomie ciała, jak i ducha? Takie optymalne rozwiązanie oferuje Ci ajurweda – indyjska życiowa mądrość, dzięki której zadbasz o swoje zdrowie, pozbędziesz się chorób, a także zaczniesz odżywiać się zgodnie z typem swojej doszy. Odkryjesz uzdrawiające korzyści rytuałów urody: masaży ciepłym olejem, kąpieli ziołowych czy naturalnych maseczek i nauczysz się je samodzielnie przygotowywać. Opóźnisz tym samym procesy starzenia i obniżysz ciśnienie krwi. Dzięki temu zyskasz też większą siłę witalną, radość życia i poprawisz samopoczucie. Skorzystasz z rad Autorki i zaczniesz praktykować jogę i medytację, co zredukuje codzienny stres. Poznaj korzyści płynące z ajurwedy!

Powyższy opis pochodzi od wydawcy.


Moja opinia:

Czytałam, że ta książka jest jedną z lepszych, które opisują ajurwedę i śmiem twierdzić, że może to być prawda. Znalazłam w niej niemal wszystko, nie czułam żadnego niedosytu, niedopowiedzenia, braku jakiś treści. 

Książka składa się na rozdziały opisujące, jak stosować ajurwedę w poszczególnych dziedzinach życia, a są to:

🌼 nauka i duchowość

🌼 celebrowanie przebudzonego nieba

🌼 waga wydalania

🌼 sztuka naturalnie promiennych uśmiechów

🌼rozkosz namaszczania, kąpieli, dbania o zmysły i rytuałów urody

🌼 tworzenie świętych i sezonowych posiłków

🌼 sen, seks i aktywność fizyczna

🌼uwalnianie uzdrawiających intencji do wszechświata.

W każdym rozdziale znajdziemy porady które nie tak trudno wdrożyć w życie. Są również wyszczególnienia dla konkretnych dosz. Poza tym, możemy przeczytać o tym, jak autorka wcielała rytuały w swoje życie, dzięki czemu dowiadujemy się wiele o kulturze wschodniej. W książce znajdują się także historie ludzi, którym ajurweda odmieniła życie, a którzy stanowią przykład jej działania. 

Niektóre rozdziały zawierają dodatkowo praktyczne instrukcje oraz rysunki, np. podstawowych asan czy ćwiczeń oddechowych. 

W dalszej części książki znajdują się przepisy oraz praktyczne przewodniki. Jest wiele tabelek, list konkretnych produktów, wskazań i przeciwwskazań. Są przepisy nie tylko na dania równoważące dosze, ale i na maseczki do twarzy, produkty do mycia, płukanki, wcierki itd. Myślę, że ta książka to zbiór kompletnych wskazówek, dzięki którym można łatwo i zrozumiałe wprowadzić ajurwedę w swoje życie.

Czy czegoś mi brakowało? W książce nie znajdziemy testu na dosze, co z jednej strony jest zrozumiałe, a z drugiej fajnie by było chociaż w przybliżeniu móc ją określić. Brakowało mi również ładnych, kolorowych, delikatnych zdjęć, takich jak w książkach Agnieszki Maciąg:) Poza tym było wszystko, czego potrzebowałam, a nawet i dużo więcej.

Moja ocena 5/6


Zdrowie psychiczne z Ajurwedą. Poskładasz się w całość. Maria Nowak-Szabat.


Opis książki:

Na swojej drodze spotkałam już setki kobiet. I wiesz co? Niemalże każda z nich wspominała o dolegliwościach ze zdrowiem psychicznym.

Z pozoru niegroźne, troszkę utrudniające codzienność. Problemy z koncentracją i produktywnym skupieniem myśli na jednym zadaniu. Trudności w rozumieniu informacji, sprawnym porozumiewaniu się z innymi ludźmi. Mgła poznawcza – taki stan, w którym wszystko jest cięższe, wolniejsze. Huśtawki nastroju, kiepska jakość snu, ciągłe zmęczenie…

Być może masz podobne objawy. Czujesz, że coś Ci dolega, ale sama nie wiesz dokładnie co. I nie wiesz, jak sobie z tym poradzić. Może szukasz informacji na własną rękę, ale każdy mówi coś innego. Wiem, że w takich sytuacjach jesteśmy skłonne pozostawić sprawy takimi, jakimi są.

Ale… zaczekaj. Wyobraź sobie, że wszystko zaczyna układać się w sensowną całość. Lepiej rozumiesz, co się z Tobą dzieje. Dostajesz przystępne, konkretne i praktyczne zalecenia, które możesz wcielić w życie od razu.

Dostrzegasz powiązania pomiędzy ciałem i psychiką i… Składasz się w całość.

Opis pochodzi ze strony autorki: www.agni-ajurewda.pl

Moja opinia:

Książka omawia głównie część naszego życia, jaką jest zdrowie psychiczne. Jednak czytając szybko okazuje się, że zdrowie psychiczne związane jest z każdą dziedziną życia, które wymieniłam w recenzji powyżej. To co jemy, jak się zachowujemy, co mówimy, czy ćwiczymy, co czujemy, czyli zarówno ciało, umysł jak i dusza, składają się na stan naszego zdrowia psychicznego. I nic w tym dziwnego, wszak ajurweda mówi, że człowiek powinien żyć w równowadze właśnie tych trzech filarów. Z książki dowiemy się, jaką/jaki możemy być doshami i co zrobić, by zachować ich równowagę. Prócz tego znajdują się różne kwestionariusze, testy, wiele porad praktycznych, np. związanych z rytuałami dnia oraz sezonowymi. Tutaj również znajdziemy przepisy, przykłady ziół ajurwedyjskich wraz z ich zastosowaniem. Książka jest bardzo praktyczna, a dzięki kwestionariuszom możemy być bardziej w nią zaangażowani i lepiej poznać samych siebie.

Tutaj również zabrakło kojących fotografii, jednak książkę czyta się bardzo płynnie i szybko, jest napisana bardzo przystępnym językiem, można powiedzieć - same konkrety:)

Moja ocena 5/6

Podsumowując, każda na tych książek jest kopalnią wiedzy teoretycznej i praktycznej. Uważam, że bardzo dobrze się uzupełniają i nie mogłabym stwierdzić, że któraś z nich jest lepsza, lub gorsza. Jeżeli interesujesz się Ajurwedą lub po prostu zdrowym stylem życia, to warto przeczytać obie:) 


44 komentarze:

  1. Interesuje się tematem i jest mi on bardzo dobrze znany, ale chętnie sprawdzę, jak został on przedstawiony w tych książkach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi to słyszeć, mam nadzieję, że będziesz zadowolona z lektury:)

      Usuń
  2. Dużo sie mówi na temat zdrowego jedzenia ale prawie wcale o zdrowym myśleniu, a jak sama zauważyłaś ważnych jest więcej obszarów.
    Widzę że ksiażka jest bardzo wartościowa i lekko dobrze sie ją czyta. Chętnie po nią sięgnę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak, na nasze zdrowie składa się wiele czynników. Miłego czytania:)

      Usuń
  3. Recenzja jak na zamówienie dla mnie, bo ostatnio zainteresowałam się ajurwedą. :) Oba tytuły już zapisane :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Miałam okazje kilka razy skorzystac z masazy ciepłym olejkiem, to jest naprawdę cos wspaniałego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, co prawda stosuję masaże olejem w temperaturze pokojowej, ale i tak jest przyjemnie, a co dopiero, kiedy jest ciepło i robi to ktoś za ciebie 🙏

      Usuń
  5. Mnie też ten temat bardzo interesuje. Chętnie sięgnę po obie książki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniale, cieszę się, że post trafił w twoje zainteresowania ❤

      Usuń
  6. Bardzo ciekawe propozycje czytelnicze. Jest w czym wybierać.

    OdpowiedzUsuń
  7. Temat ajurwedy jest mi obcy, ale ta druga książka byłaby dla mnie idealna.
    Gdy cierpi psychika, cierpi całe ciało- człowiek nie wie co mu dolega, co tylko potęguje stres
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak jest, jesteśmy połączeniem ciała, umysłu i ducha, każdy z tych elementów oddziałuje na psychikę.

      Usuń
  8. Akurat tematu Arjuwedy póki co nie zgłębiałam, ale w razie czego postaram się mieć na oku obie publikacje, jeśli zdecyduję się zapoznać bliżej z tą dziedziną.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy okazji spytam koleżanki, czy się tą tematyką interesuje i ewentualnie powiem jej o owych tytułach, jeśli będzie miała ochote na takie publikacje.

      Usuń
  9. Mam w biblioteczce książkę o ajurwedzie. Interesuje mnie podobna tematyka. Te publikacje też mnie zaciekawiły. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. ja nie czytam akurat obecnie niczego z braku czasu

    OdpowiedzUsuń
  11. Dla osób zainteresowanych tematem to pewnie ciekawe pozycje. Mnie jednak nie ciekawi ten temat więc nie mam w planach tych książek.

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie widziałam ich nigdzie. Zaciekawiłaś mnie tym tematem.

    OdpowiedzUsuń
  13. Chciałabym przeczytać te książki 😊

    OdpowiedzUsuń
  14. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  15. Pierwszy raz spotkałam się z terminem ajurweda :o najpierw myślałam, że to nazwa jakiegoś zioła. Wątpię, że będę zgłębiać temat, ale fajnie dowiedzieć się czegoś nowego. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że poznałaś dzięki mnie to słowo, może to jest początek czegoś więcej:)

      Usuń
  16. Podchodzę sceptycznie, jak do wszystkiego, ale jednocześnie z zainteresowaniem. Mogłabym się zagłębić w tym temacie. Wiadomo bowiem, że zdrowie fizyczne i psychiczne idą w parze. Zastanawia mnie jak w końcu określić swój typ doszy i o co w tym właściwie chodzi. Musiałabym się zagłębić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Temat dosz jest popularny w internecie, ale podobno żeby ją dokładnie określić najlepiej zgłosić się na konsultacje ajurwedyskie. Jednak testy co nieco sugerują;)

      Usuń
  17. Nigdy o czyms takim nie slyszalam , a uwielbiam takie tematy takze bardzo mnie zaciekawilas i czeka na osobny wpis o ajurweda !
    Dziekuje Ci za wartosciowy wpis i pozdrawiam ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet nie wiesz jak się cieszę, że Cię tym zainteresowałam❤️🙏

      Usuń
  18. Pierwsze słyszę o tej koncepcji, ale powiem szczerze że wygląda ciekawie. Temat na czasie, dbanie o swoje zdrowie zarówno psychiczne jak i fizyczne jest bardzo istotne!

    OdpowiedzUsuń

Alahamora, coś dla fanów Harry'ego Pottera

Część ♥️ 29 lipca tego 2023 w centrum Katowic miało miejsce wyjątkowe wydarzenie. Swoje magiczne drzwi otworzyła przed nami Alahamora, lokal...