Jaskółki z Czarnobyla - recenzja

Cześć kochani ❤ Będąc na urlopie wzięłam ze sobą trzy książki, a jedną z nich był kryminał autorstwa Morgana Audic pt. Jaskółki z Czarnobyla. Wybrałam tą książkę, gdyż nawiązywała ona bezpośrednio do wybuchu reaktora jądrowego na Ukrainie w 1986 r, a ten temat od zawsze mnie fascynował i przerażał jednocześnie, wzbudzał wiele emocji... Kryminał osadzony w miejscach dotkniętych radioaktywnością wydawał mi się idealnym połączeniem i byłam pewna, że książka mnie nie zawiedzie. Miałam rację! Zapraszam na recenzję ☺


Jaskółki z Czarnobyla, Morgan Audic.

Opis książki:

Wciągające śledztwo, w którym burzliwa rzeczywistość dzisiejszej Ukrainy splata się czarnobylską tragedią.

Ponad 30 lat po wybuchu elektrowni w Czarnobylu Morgan Audic powraca do jednej z najbardziej przerażających historii w dziejach świata. Przez Prypeć, teren dawnej zony, przetaczają się wycieczki turystów zafascynowanych nuklearnym wysypiskiem postsowieckiego świata. Podczas jednej z wycieczek zostaje znalezione zmasakrowane ciało mężczyzny. Do prowadzenia śledztwa zostaje włączony sztab ludzi: Aleksander Rybałko, który jako dziecko mieszkał w Prypeci, Josif Melnyk , policjant pracujący od kilku lat w Czarnobylu, a także ornitolog, Ninel. Czy uda im się odkryć, kto stoi za w makabryczną śmiercią Leonida, syna byłego ministra Wiktora Sokołowa? Czy ta śmierć ma związek z jeszcze jedną, która wydarzyła się w dzień katastrofy w Czarnobylu?

"Zona przeraża i fascynuje zarazem. A co jeżeli rozegra się tam brutalne morderstwo? Doskonała lektura."

Katarzyna Puzyńska

"Doskonale pamiętam ten dzień, 26 kwietnia 1986 roku, i informacje o tym, co stało się w Czarnobylu. W książce Morgana Audica nie tylko pobrzmiewa groza z tamtego czasu, ale też w rzetelny sposób opisano skomplikowaną sytuację polityczno-społeczną Europy Wschodniej. Wszystko to w cieniu śledztwa makabrycznej zbrodni i przerażających jaskółek. Polecam".

Vincent V. Severski

Powyższy opis pochodzi od wydawcy.


Moja opinia:

Tak jak pisałam wcześniej, temat Czarnobyla, wybuchu reaktora oraz wysiedlania Prypeci był dla mnie zawsze tematem emocjonującym. Książka jest zbiorem wiedzy na temat życia ludzi w ZSRR. Dowiemy się, jak żyło się m. im. w Prypeci, mieście idealnym, jednak opowieści bohaterów skupiają się głównie na tym, co się działo po katastrofie. W jaki sposób ludzie zostali wysiedleni, co zrobiono ze zwierzętami, które się wałęsały pozbawione właścicieli. Ukazane jest, jakie skutki promieniowania wystąpiły u mieszkańców strefy radioaktywnej, co to oznaczało dla społeczności na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Autor świetnie opisał okolice Czarnobyla, lasy, w których grasują dzikie zwierzęta, domy zarośnięte niekontrolowaną roślinnością. Z drugiej strony, na tle smutku, śmierci i kalectwa, mamy obraz rozrastającej się turystyki, nielegalnego handlu i niebezpiecznych wypraw stalkerów, ludzi żądnych przygód.

Drugim aspektem książki jest oczywiście fabuła. Zaczyna się od makabrycznego morderstwa w Prypeci, a kończy na pościgu za szaleńcem, który wodzi za nos wszystkich. Bohaterowie są bardzo ciekawi, oryginalni, ich historie są nierozerwalnie związane z katastrofą atomową. Akcja jest wartka, w książce nie ma miejsca na nudę, a zakończenie bardzo mi się spodobało, co rzadko się zdarza. 

Odkąd zaczęłam sięgać po kryminały, nie przeczytałam lepszej książki od Jaskółek z Czarnobyla. Być może na moją opinię ma wpływ ogólne zainteresowanie tematem, jednak nawet pomijając powiązania z wybuchem, autor wspaniałe poprowadził fabułę i ją zakończył. 

Czy znajduje jakieś minusy? W książce jest pewien wątek, który mnie nie przekonywał, ale nie mogę o nim napisać, nie zdradzając pewnych faktów. Był on jednak na tyle mało istotny, że nie wpłynął znacząco na odbiór. 

Moja ocena to 6/6.

Znacie tą książkę? Lubicie takie postapokaliptyczne klimaty? 

Pozdrawiam serdecznie 😘

12 komentarzy:

  1. Przerażająca historia czarnobylska. Widzę, że jesteśmy ten sam rocznik, więc jeszcze nas wtedy na świecie nie było... A po książkę chętnie sięgnę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ale wydaje się to nie tak odległe...poza tym słysząc jak dalekosiężne skutki ten wybuch wywołał, aż ciarki przechodzą.

      Usuń
  2. kocham takie klimaty jeju:D na pewno czytnę:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Widziałam film o Czarnobylu, przejmujący bardzo, więc i książkę chętnie bym przeczytała!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na HBO Go leciał serial o Czarnobylu, też bardzo dobry:)

      Usuń
  4. BArdzo lubię postapokaliptyczne klimaty. Może kiedys sięgnę

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam tę książkę, ale na razie czeka w kolejce tytułów do przeczytania. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Mnie tez trochę fascynuje ten wybuch w Czarnobylu( trochę też przeraża)
    Niezbyt lubię takie postapokaliptyczne klimaty, ale dla książki która porusza fascynujący mnie temat, zrobię wyjątek ☺
    Polecam Ci, jeśli nie ogladałaś, serial "Czarnobyl", również o tym słynnym i strasznym w skutkach wybuchu.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oglądałam ten serial, bardzo mi się podobał, ale dziękuję za polecenie :)

      Usuń

Alahamora, coś dla fanów Harry'ego Pottera

Część ♥️ 29 lipca tego 2023 w centrum Katowic miało miejsce wyjątkowe wydarzenie. Swoje magiczne drzwi otworzyła przed nami Alahamora, lokal...